Vonatszpottolás

A vonatszpottolás (trainspotting) mibenlétéről kimerítő angol nyelvű leírás található itt. A vasút szeretete, megfigyelése egy nemzetközileg elterjedt hobbi, olyan nagy közösséggel, amelynek a mérete önmagában megvédi minden tagját attól, hogy teljesen hibbantnak tartsák. A vonzalom sokféle tevékenységet eredményez a különböző rajongóknál.

Bennem a vasútfotózás iránti vágy tünetegyüttese fejlődött ki 2006 elejére. Ennek okai között szerepel egy 2005. nyári svájci utazás (Svájc hegyei, a teljesen villamosított vasúthálózata az alagutakkal, viaduktokkal paradicsomi hely a vonatfotósoknak), egy digitális fényképezőgép beszerzése, és az a tudat, hogy az egyetem végefelé haladva most van utoljára lehetőségem diákkedvezménnyel vonatozgatni. Amikor 2006. július elején megjelent a hír, hogy a kormány 28 mellékvonalon szándékozik megszüntetni a személyszállítást annak gazdaságtalansága miatt, neki kellett indulnom, amíg nem volt késő.

Én a vasútfotózást a tájfotózás, illetve a szociofotó egy-egy fejezeteként élem meg. Nem foglalkoztat, hogy minden típust, minden állomást és megállót lefényképezzek. Szép képeket akarok csinálni: a természetes táj és a benne mozgó színes fémdobozok kontrasztjáról; a leromlott állapotú, utasok által egyre jobban elkerült, leállítással fenyegetett vonalak melankóliájáról; a vasútnál dolgozó emberekről és a vasútra felszálló utasokról. Fényképezőgépem előtt mindenki, aki utasként felszáll a vonatra, a vasút részévé válik.

Téli erdők hangulata. Berkenyét elhagyó, Szokolyára tartó személyvonat. 2006. december 29., 14:41. Nagyobb kép.
Szokolyáról Berkenyére guruló személyvonat. 2006. december 29., 15:01. Nagyobb kép.
Kilátás a nógrádi várból: Diósjenőről Nógrádra érkező vonat. 2006. december 29., 12:29. Nagyobb kép.
Egy alkonyati vonat a tájban fotó: az évi utolsó Siófok-Győr nyári „fürdőzővonat" Vilonya-Királyszentistván állomástól északra fél kilométerre. 2006. augusztus 27., 18:48. Nagyobb kép.
Öskü, a XII. századi Kerektemplom. 2006. augusztus 27., 15:43. Nagyobb kép.
A távolban feldereng a Mórról Csókakőhöz közelítő személyvonat. 2007. április 10., 16:55. Nagyobb kép.
Csókakőre érkezik a személyvonat. 2007. április 10., 16:57. Nagyobb kép.
Peron Csókakőn. 2007. április 10., 16:57. Nagyobb kép.
A MÁV 6341 típusú motorvonatának többféle bece-, vagy inkább csúfneve létezik: Usgyi, Tégla. Hívják Putyin(ká)nak is, összefüggésben azzal, hogy ezek orosz államadósság törlesztéseképpen kerültek Magyarországra. A kép azt próbálja érzékeltetni, miért ragadhatott rá a Pusztametró név. Távolodóban Bagimajorról, és a fotóstól, 2006. szeptember 6., 13:41. Nagyobb kép.
Itt látszik a legjobban. Legyen belőle ennyi elég is: ezután csak akkor, ha nagyon muszáj. Bagimajortól Kengyel felé, 2006. szeptember 6., 11:22. Nagyobb kép.
Persze nem a csúnyácska motorvonat kedvéért mentem Bagimajorra, hanem a szélmalom miatt. 2006. szeptember 6., 13:41. Nagyobb kép.
Bagimajorra érkezik Kengyelről, 2006. szeptember 6., 12:34. Nagyobb kép.
Bagimajorra érkezik Kengyelről. 2006. szeptember 6., 17:11. Nagyobb kép.
Hatvant Budapest-Keleti pályaudvar felé elhagyva. 2006. szeptember 2., 18:53. Nagyobb kép.
A Miskolc-Ózd vonalon Sajószentpéter-Piactérről Sajószentpéter felé. 2006. szeptember 10., 12:32. Nagyobb kép.
Abonytól Budapest-Nyugati pályaudvar felé tartva. A képkivágást megváltoztattam az eredetihez képest. 2006. szeptember 6., 18:41. Nagyobb kép.
Ceglédbercel-Cserőt hagyjuk el Cegléd (és Budapest) felé. 2006. szeptember 6., 19:07. Nagyobb kép.
Füzesabony állomáson áll az Eger--Budapest-Keleti gyorsvonat. De ez mindegy. 2006. szeptember 10., 19:24. Nagyobb kép.
Recsk-Parádfürdő állomásra érkezik a vonat Kisterenye felől. 2006. szeptember 2., 15:51. Nagyobb kép.
Szokolya, 2006. július 30., 15:49. Nagyobb kép.
Vilonya-Királyszentistvánra érkezik a Lepsény-Veszprém személyvonat, két utassal. A vonalon a kis utasforgalom miatt a személyszállítás megszüntetését javasolta a kormány 2006 júliusában. 2006. augusztus 27., 19:13. Nagyobb kép.
A Bzmot 332 Rudabányán. 2006. szeptember 10., 14:14. Nagyobb kép.
Egy Siemens Desiro motorvonat a Nyugatiból Esztergomba indulás után. 2006. július 30., 17:48. Nagyobb kép.
Egy Bzmot motorvonat Rudabányán. Látni némi különbséget az előző képpel összevetve. 2006. szeptember 10., 13:38. Nagyobb kép.
Kilátások. 2007. április 10., 17:40. Nagyobb kép.
  
Állomások, megállóhelyek
Budapest-Keleti pályaudvar reggeli napfényben. 2006. szeptember 2., 7:04. Nagyobb kép.
Székesfehérvár vasútállomás, aluljáró. Érkező és induló vonatok. 2007. április 10., 10:14. Nagyobb kép.
Szép állomásépület Ádándon. 2006. augusztus 18., 11:10. Nagyobb kép.
Ellenkező helyzet Mátraslős-Hasznos megállóban. 2006. szeptember 2., 17:52. Nagyobb kép.
Rudabánya a Kazincbarcikáról induló 95-ös vonal végállomása. Az állomásépületet elhagyták, teljesen szétverték. Az egy óra alatt, míg a vonat itt áll a visszaindulásig, a vezető és a kalauz nem tud hová menni; a vonatban tölti az időt. 2006. szeptember 10., 14:21. Nagyobb kép.
Putnok, az előtérben a Szilvásváradig járó motorvonattal. Érdemes megfigyelni, hogy mennyire gazosak a közeli vágányok a fővonal két vágányához képest. 2006. szeptember 10., 16:05. Nagyobb kép.
Hajmáskér-Újtelep, eső után. 2006. augusztus 27., 17:23. Nagyobb kép.
  
Vasutasok
Balatonszentgyörgyről Tapolcára, 2006. augusztus 22., 11:40. Nagyobb kép.
Kál-Kápolnán. 2006. szeptember 10., 19:39. Nagyobb kép.
A kalauznő leszáll a vonatról, valószínűleg Lesencetomajon. 2006. augusztus 22., 11:55. Nagyobb kép.
Uzsa, 2006. augusztus 22., 12:04. Nagyobb kép.
Dinnyés, érkező vonat fogadása. 2007. április 10., 17:42. Nagyobb kép.
A kalauz leszáll a vonatról Recsk-Parádfürdőn. 2006. szeptember 2., 16:40. Nagyobb kép.
Indulás előtt Szolnokon, a motorvonat sötétített, amúgy maszatos ablakán keresztül. 2006. szeptember 6., 10:22. Nagyobb kép.
Mivel kanyarodik a pálya a megállóhelyen, a kalauznőnek mélyen be kell mennie a gazba, hogy ellenőrizni tudja, mindenki fel- és leszállt-e. Valószínűleg Rigácson készült a kép. 2006. augusztus 22., 12:36. Nagyobb kép.
Munkába megy, vagy onnan jön? Bagimajornál, Szolnok felé indulás után készült a kép. Odakint látszik a szélmalom. 2006. szeptember 6., 17:25. Nagyobb kép.
  
Utasok
Ukk és Boba között, 2006. augusztus 22., 12:47. Nagyobb kép.
Valahol Szajol és Tiszatenyő környékén, a Szentesre tartó motorvonaton. 2006. szeptember 6., 10:48. Nagyobb kép.
Sümeg környékén, 2006. augusztus 22., 12:17. Nagyobb kép.
A Budapest-Nyugatiról Szolnokra tartó személyvonaton, a monorierdei leszállásra várakozó férfi. 2006. szeptember 6., 9:18. Nagyobb kép.
Indulás előtt. Rudabánya, 2006. szeptember 10., 14:20. Nagyobb kép.
Pangás. Valahol Vác és Diósjenő között, 2006. július 30., 11:41. Nagyobb kép.
Pangás II. Valahol Vác és Diósjenő között, 2006. július 30., 11:49. Nagyobb kép.
A nyári szabadság sosem elég hosszú: drégelyvári kirándulásról hazafelé. 2007. augusztus 14., 18:37. Nagyobb kép.
  
A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút
Gyermekvasút Csillebérc állomást Széchenyi-hegy felé elhagyva. 2007. december 25., 9:43. Nagyobb kép.
Gyermekvasút Virágvölgyről Csillebérc felé. 2007. december 25., 10:42. Nagyobb kép.
Kommunikációs- és jelzőberendezések. 2007. december 25., 12:13. Nagyobb kép.
Gyermekvasút, minden bizonnyal Hárshegytől Szépjuhászné felé menet, 16:9 arányú képkivágással. 2006. február 8., 11:22. Nagyobb kép.
Csodálatos tájkép Budapesten: gyermekvasút a Széchenyi-hegy végállomás előtti utolsó egyenesben. 2006. május 27., 13:16. Nagyobb kép.
A gyermekvasút a Széchenyi-hegy végállomás előtti utolsó egyenesben, sok kidugott gyerekfejjel. 2006. május 27., 12:10. Nagyobb kép.
Széchenyi-hegy végállomás, háttérben az adótoronnyal. 2006. május 27., 12:27. Nagyobb kép.
Indulás Széchenyi-hegy végállomásról. 2006. május 27., 12:28. Nagyobb kép.
  
Minden jog fenntartva. A honlapon található fotók M. B. tulajdonát képezik. Felhasználásuk csak az előzetes engedélyével történhet. | All rights reserved. Photos found on these pages are property of B. M. None of these photos may be reproduced or published without his prior permission.

[Vissza]